طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)


چرا امیر مومنان ـ علیه السلام ـ در حکمت 36 نهج البلاغه، کسانی را که دنبال آن حضرت می دویدند، نکوهش کردند؟

  • امیر مومنان ـ علیه السلام ـ وقتی با سپاه خود به سوی شام و برای جنگ با معاویه در حرکت بود از نزدیکی شهر انبار گذشتند، کشاورزان شهر انبار وقتی با خبر شدند به استقبال حضرت آمدند و وقتی نزدیک آن حضرت رسیدند، از اسب های خود پیاده شدند و پیشاپیش آن حضرت دویدند (و پای کوبی کردند).
    حضرت پرسید: ((این چه کاری است که می کنید؟))
    جواب دادند: ( ( ما برای احترام فرمانروایان و پادشاهان خود چنین رسمی داریم )).
    حضرت فرمود: ((این کاری است که امیر مومنان علی ـ علیه السلام ـ از آن سود نبرد و شما خود را در زندگی خود به مشقت می افکنید و در آخرت به بدبختی گرفتاری می آئید. چه زیان بار است مشقتی که در پی آن عذاب باشد و چه سودمند است آسودگی همراه با ایمنی از عذاب خدا.))[1]
    روایتی دیگر از استقبال مردم مدینه از رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ نقل شده که وقتی آن حضرت از مکه به مدینه هجرت نمود زن و مرد و جوان وکودک به استقبال آن حضرت رفته و پانصد سواره نیز بود و همه یک صدا اشعاری به این مضمون می خواندند: ((ماه بدر در شهر ما طلوع کرد و بر ماست که خدا را شکرگزار باشیم ای کسی که مبعوث شده ای برای ما، ما حاضریم امر شما را اطاعت کنیم و مدتی در قباء ماندند و مردم از او استقبال می کردند.))[2]
    حال باید دید که این دو استقبال چه تفاوت هایی با هم داشتند که رسول گرامی اسلام ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ استقبال کنندگان را تشویق نمود ولی امیرمومنان علی ـ علیه السلام ـ آنها را منع و مذمت نموده و از خواری دنیا و آخرت ترسانده و اصولاً استقبال از بزرگان مذهبی باید چه خصوصیاتی داشته باشد تا بر مسیر حق و دور از انحراف قرار گیرد؟
    برای استقبال می توان شرایط و خصوصیاتی از این دو استقبال استنباط نمود که با مراعات آن خصوصیت ها هر گونه استقبالی از بزرگان مذهبی مجاز می باشد:
    1. نیت و هدف استقبال کننده ها: هر کس با یک هدفی به استقبال می رود و آن استقبال مورد قبول شرع مقدس است که با هدف الهی و نزدیکی به مسیر مستقیم خداوندی باشد و لذا مردم مدینه هدف شان را در اشعار گفتند که ای رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ آمده ایم تا پیروی خود را از شما اعلام داریم و خدا را شکر گزاریم که شما را به رسالت مبعوث نمود ولی استقبال کنندگان از امیر مومنان علی ـ علیه السلام ـ می گفتند که عادت ما این است که پادشاهان را این گونه بزرگ می داریم و شأن و مقام امامت را با پادشاهان ستمگر یکی می دانستند، لذا رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ مردم مدینه را تأئید نمود ولی جانشین بر حقش مردم انبار را نکوهش نمود.
    2. حفظ عزّت انسانی: انسان عزت و احترام دارد و فقط در مقابل خداوند متعال است که باید سر تعظیم فرود آورد و در مقابل دیگران حق ندارد خود را خوار کند. بر همین اساس است که امیرمومنان علی ـ علیه السلام ـ به مردم شهر انبار فرمودند شما خودتان را بیهوده به زحمت می اندازید و به خاطر تعظیم در مقابل دیگران زیان اخروی خواهید دید و شما چرا می خواهید به دیگران تعظیم نموده و خود را خوار سازید.[3]
    بنابراین در هر استقبالی نباید استقبال کنندگان خود را خوار سازند و به جای اینکه با سرودن اشعار مذهبی به بزرگان معنوی اعلان بیعت کنند نباید خود را با حرکاتی سبک سرانه کوچک شمارند و مردم شهر انبار این حرکات را از خود نشان می دادند تا از هدیه های مالی بزرگان بهره برند و در حالی که اگر می دانستند عزت نفس بالاترین ثروت است هیچ وقت آن را به دنیا نمی فروختند.[4]
    ابن ابی الحدید می نویسد: ((آنها در مقابل حکام خضوع می کردند و قصد شان به دست آوردن دنیا بود و حضرت امیر مومنان علی ـ علیه السلام ـ آنها را هشدار داد که نباید برای رسیدن به دنیا در آخرت زیان دید و خود را تحقیر کرد زیرا خضوع در مقابل دیگران بخاطر دنیا معصیتی نابخشودنی است.))[5]
    ذلیل کردن نفس در مقابل دیگران خلاف کرامت انسانی است.
    3. بهره وری داشتن: هر استقبالی بایستی آثاری داشته باشد و لذا امیرمومنان علی ـ علیه السلام ـ فرمودند که چنین استقبالی نه سودی بر مسئولان دارد؛ زیرا جز تملق و چاپلوسی و طمع دنیا داشتن، هیچ گونه وفاداری دیده نمی شود و نه برای خودتان اثر دارد؛ چون عزت خود را از دست می دهید و بخاطر دنیا از افرادی حمایت می کنید، و با این کار عذاب الهی را به جان می خرید.[6]
    در نتیجه باید به هدف استقبال نیز توجه کرد، اگر هدف خدا باشد و الهی و حفظ عزت دینی و ملی در این صورت استقبال مفید و مشروع است.

    معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

    ـ ترجمه و تفسیر نهج البلاغه، محمد تقی جعفری، ج10، ص42.

    پاورقی ها:

    [1]. نهج البلاغه، ترجمه آیتی، عبدالمحمد، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ سوم، 1378ش، ص810، حکمت 36.
    [2]. عاملی، جعفر مرتضی، الصحیح من سیرة النبی الاعظم، بیروت، دارالهادی، چاپ چهارم، 1415ق، ج4، ص93؛ و ر.ک: ابن کثیر، السیرة النبویه، ج4، ص42؛ طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، ج1، ص151 و... .
    [3]. سید رضی، تنبیه الغافلین و تذکرة العارفین، ترجمه فتح الله کاشانی، تهران، پیام حق، چاپ اول، 1378ش، ج2، ص595.
    [4]. حسینی شیرازی، محمد، توضیح نهج البلاغه، تهران، دارتراث الشیعه، بی تا، ج4، ص276.
    [5]. ابن ابی الحدید، عزالدین ابو حامد، شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه مرعشی نجفی، 1341ش، ج18، ص156.
    [6]. موسوی، عباس علی، شرح نهج البلاغه، بیروت، دارالرسول الاکرم، چاپ اول، 1376ش، ج5، ص233.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۲/۱۵
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">