طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

اصول هفتگانه امام رحمه‌الله

يكشنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۰۶ ق.ظ

اصول هفتگانه امام رحمه‌الله

امام خامنه‌ای در حرم مطهر بنیانگذار  جمهوری اسلامی:امام تا روز آخر از بن دندان اعتقاد داشت که آمریکا شیطان بزرگ است

اصول هفت‌گانه مکتب فکری امام

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی) پیش از تبیین هفت مورد از اصول و مبانی فکری امام(ره)، چند نکته را درباره اصول امام بیان کردند:

۱ـ این اصول به‌صورت مکرر در بیانات امام تکرار شده و جزو بیّنات امام است.

۲ـ این اصول نباید گزینشی انتخاب و بیان شوند.

۳ـ اصول امام در این هفت مورد منحصر نیست و صاحب‌نظران می‌توانند با چهارچوب تعیین‌شده، اصول دیگری

از مکتب فکری امام را نیز استخراج کنند

۱ـ اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکایی

ایشان «اثبات اسلام ناب محمدی(ص) و نفی اسلام آمریکایی»، را از   جمله اصول اساسی امام برشمردند.

  رهبر انقلاب اسلامی «اسلام سکولار» و   «اسلام متحجّر» را شاخه‌های اسلام آمریکایی دانسته و یادآور شدند: امام(ره)   همواره افرادی را که قائل به جدایی جامعه و رفتار اجتماعی انسان‌ها از دین   بودند، در کنار افرادی قرار می‌دادند که به دین نگاه عقب‌افتاده و متحجرانه و   غیرقابل فهم برای انسان‌های نواندیش داشتند.

  ایشان گفتند: از دیدگاه امام(ره)   اسلام ناب، اسلام مبتنی بر کتاب و سنت است که با دیدگاهی روشن و متناسب با شرایط   زمان و مکان، شناخت نیازهای بالفعل جوامع اسلامی و بشر و در نظر گرفتن روش‌های   دشمن با استفاده از شیوه و متد علمی جا افتاده و تکمیل‌شده در حوزه‌های علمیه به‌دست   می‌آید.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: در مکتب فکری امام(ره)، اسلام آخوندهای درباری و اسلام داعشی از یک طرف و اسلام بی‌تفاوت در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی و آمریکا و چشم‌دوخته به قدرت‌های بزرگ از طرف دیگر، هر دو به یک نقطه می‌رسند و هر دو مردود هستند. ایشان تصریح کردند، کسی که خود را پیرو   امام(ره) می‌داند، باید با اسلام متحجّر و اسلام سکولار مرزبندی داشته باشد.

۲ـ اتکال به کمک الهی و بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر

معظم‌له «اتکال به کمک الهی و اعتماد به صدق وعده الهی و در مقابل بی‌اعتمادی به قدرت‌های مستکبر و زورگوی جهانی» را دومین اصل از اصول مبانی فکری   امام(ره) برشمردند و افزودند: امام بزرگوار(ره) همواره به وعده الهی و صدق آن اعتقاد داشت و در مقابل به وعده‌های مستکبران و قدرتمندان جهانی، مطلقاً اعتماد   نداشت.

  ایشان با اشاره به بی‌اعتمادی مطلق   امام(ره) به مستکبران و بی‌اعتنایی کامل به وعده‌های آنها، افزودند: امروز ما   این موضوع را به‌طور کامل لمس کرده و متوجه شده‌ایم که چرا نمی‌توان به وعده‌های   مستکبرین اعتماد کرد، زیرا آنها در جلسات خصوصی صحبت‌هایی را می‌کنند که در   جلسات عمومی خلاف آن را می‌گویند و عمل می‌کنند.

  افزون‌براین، رهبر معظم انقلاب   اسلامی در توضیح این اصل از مبانی فکری امام(ره) یادآور شدند: البته این موضوع   به معنای قطع رابطه با دنیا نبود، زیرا ارتباط در حد معمول و محترمانه وجود   داشت، ولی هیچ‌گونه اعتمادی به مستکبران و دنباله‌روهای آنها وجود نداشت.

۳ـ اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی

«اعتقاد به اراده و نیروی مردم و مخالفت با تمرکزهای دولتی» سومین اصل از اصول مبانی فکری امام(ره) بود که حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای به آن اشاره کردند

ایشان بر این مسئله تأکید کردند که امام بزرگوار(ره) در مسائل   مختلف اقتصادی، نظامی، سازندگی، تبلیغاتی و از همه بالاتر در مسائل انتخابات، همواره به‌طور واقعی به نیرو و رأی مردم اعتقاد داشت و معتقدِ تکیه به مردم بود.

  حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به سخنان امام(ره) که بارها مردم را ولی‌نعمت و خود را خادم مردم معرفی می‌کرد، افزودند: این تعابیر نشان‌دهنده جایگاه برجسته مردم و افکار و آرا و حضور آنان   در نظر امام است. البته مردم هم به این دیدگاه پاسخ مناسب دادند و هرجا که انگشت   اشاره امام(ره) بود، مردم با جان و دل در صحنه حاضر شدند

۴ـ طرفدار جدی حمایت از محرومان و مستضعفان

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه به یکی دیگر از اصول مبانی مکتب   فکری امام(ره) اشاره کردند و افزودند: در بُعد مسائل داخلی، امام طرفدار جدی   حمایت از محرومان و مستضعفان بود و نابرابری اقتصادی و اشرافی‌گری را با شدت و   تلخی رد می‌کرد. ایشان تأکید کردند که امام(ره) از یک طرف بر لزوم ریشه‌کن کردن   فقر و محرومیت‌زدایی تأکید داشت و از طرف دیگر به مسئولان در خصوص خوی کاخ‌نشینی،   اشرافی‌گری و تجمل‌گرایی هشدار می‌داد.

۵ـ مخالفت با قلدران بین‌المللی و حمایت از مظلومان

رهبر انقلاب اسلامی در بیان پنجمین اصل از مبانی فکری امام(ره)   خاطر نشان کردند: «در بعُد خارجی، امام(ره) صریحاً در جبهه مخالفِ قلدران بین‌المللی   و مستکبران بود و در حمایت از مظلومان هیچ ملاحظه‌ای نمی‌کرد.»

  معظم‌له تأکید کردند که به‌کار بردن   واژه «شیطان بزرگ» برای آمریکا یک ابداع عجیب از طرف امام(ره) بود که نشان می‌دهد،   رفتار و برخورد با آمریکا باید در چهارچوب «شیطان صفتی» او باشد

ایشان افزودند: امام(ره) تا آخرین روز حیات خود، همین احساس را   نسبت به آمریکا داشت و ضمن آنکه تعبیر «شیطان بزرگ» را به‌کار می‌برد، از بن   دندان هم به آن اعتقاد داشت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی همچنین تأکید کردند که در چهارچوب این   منطق امام(ره) می‌توان قضایای امروز منطقه و جهان را تحلیل کرد

ایشان با تأکید بر اینکه ما در چهارچوب منطق صریح امام(ره) طرفدار   مظلوم و مخالف ظالم هستیم، یادآور شدند: به همین دلیل است که مسئله فلسطین   همچنان یک مسئله اصلی برای جمهوری اسلامی ایران است و هیچ‌گاه از دستور کار نظام   خارج نخواهد شد، زیرا مسئله فلسطین عرصه یک مجاهدت واجب و لازم اسلامی است.

 

  ۶ـ تأکید بر استقلال و نفی سلطه‌پذیری

«تأکید بر استقلال و نفی سلطه‌پذیری» ششمین اصل از مکتب امام(ره)   بود که رهبر انقلاب اسلامی به آن اشاره کردند.

  حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای با   تعریف استقلال به «آزادی در مقیاس یک ملت» این تناقض نپذیرفتنی را که برخی افراد   ادعای آزادی‌های فردی را دارند، اما علیه استقلال کشور و آزادی‌های یک ملت حرف   می‌زنند، مورد توجه قرار دادند و افزودند: متأسفانه برخی برای نفی استقلال تئوری‌سازی   می‌کنند و از استقلال به‌عنوان «انزوا» یا یک مسئله کم‌ارزش یاد می‌کنند، که این   خطایی بسیار مهم و خطرناک است

۷ـ وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکن دشمن

اصل «وحدت ملی و مقابله با توطئه‌های تفرقه‌افکن دشمن» آخرین اصل   از اصول روشن مکتب امام خمینی بود که رهبر انقلاب اسلامی بر آن تأکید کردند.

ایشان تفرقه‌افکنی مذهبی و قومی را جزو سیاست‌های قطعی دشمن   خواندند و افزودند: امام بزرگوار ما از ابتدای پیروزی انقلاب در مقابله با این   توطئه، تکیه کم‌نظیری بر وحدت ملی و اتحاد آحاد ملت داشتند.

  رهبر معظم انقلاب با اشاره به   استمرار سیاست تفرقه‌افکنی، ایجاد تفرقه در دنیای اسلام را از سیاست‌های اصلی   استکبار و آمریکا خواندند و یادآور شدند: در مقابل این توطئه، نگاه جمهوری   اسلامی، نگاه «امت‌ساز» و در راستای تحقق امت اسلامی است و ایران بر همین اساس،   همان روابطی را که با برادران شیعه حزب‌الله داشت، با برادران فلسطینی سنّی‌مذهب   داشته است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، طرح «هلال شیعی» از سوی عوامل دست   دوم آمریکا و همچنین مماشات یا کمک آمریکا به جریان‌های تروریستی در عراق و   سوریه، نظیر داعش را از جمله شواهد سیاست تفرقه‌‌افکنی مذهبی استکبار برشمردند و   تأکید کردند: هم آن تسننی که مورد حمایت آمریکاست و هم آن تشیعی که از لندن به   دنیا صادر می‌شود، هر دو برادران شیطان و عوامل استکبار و غرب هستند.

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۲۵
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">