طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

تحول درونی از دیدگاه مقام معظم رهبری(1)

چهارشنبه, ۵ فروردين ۱۳۹۴، ۰۶:۳۴ ب.ظ

تحول درونی از دیدگاه مقام معظم رهبری(1)

بسم الله الرّحمن الرّحیم‏

یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللّیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الى احسن الحال‏

عید سعید نوروز و تحویل سال جدید هجرى شمسى و نزدیک شدن به ایام و لیالى مبارکه‏ى ماه رمضان را، به همه‏ى شما برادران و خواهران و آحاد ملت ایران و ایرانیانى که در نقاط دیگر زندگى مى‏کنند و همچنین به همه‏ى مسلمین عالم، تبریک عرض مى‏کنم.

تحویل هر سال جدید شمسى که با نوعى تحول در عالم طبیعت مصادف مى‏باشد فرصتى است تا انسان به تحول درونى و اصلاح امور روحى و معنوى و فکرى و مادّى خود بپردازد. این دعاى شریفى که به ما تعلیم داده‏اند، تا در آغاز سال بخوانیم، درس همین تحول است. در این دعا، از خداى متعال درخواست مى‏کنیم که در حال و وضعیت روحى و نفسانى ما، تحول و دگرگونى مبارکى را ایجاد کند. ایجاد تحول کار خداست؛ اما ما موظفیم که براى این تحول در درون و در زندگى خود و در جهان، اقدام و تلاش کنیم و همت بگماریم.

همه‏ى بدیها و زشتیها در عالم و در متن زندگى، به بدیها و زشتیها در انسانها برمى‏گردد. اگر انسانها خوب باشند، زندگى خوب و شیرین است. اگر هواهاى نفسانى و شیطان درونى بر اعمال انسان حاکم نباشد، امور زندگى با روشى که مورد رضا و پسند رحمان است، تحقق پیدا خواهد کرد و جریان خواهد یافت. این انسانها هستند که متن زندگى و واقعیت جهان و عالم را، تلخ و شیطانى و زشت و همراه با رنج و درد و پریشانى مى‏سازند.

هرجا انسانها خوب شدند، زندگى هم خوب خواهد شد. هرجا انسانها در خود تحولى عمیق به وجود آوردند، در زندگى آن‏ها هم تحولى عمیق به وجود خواهد آمد. اگر مى‏بینیم که در این دنیاى بزرگ، زشتى و بى‏عدالتى و تبعیض و فقر و تلخى و نشانه‏ها و خصوصیات شیطانى وجود دارد، باید رد پاى عامل همه را، در وجود انسانها و شیطان درونى آن‏ها بیابیم.

ما مردم ایران، این فرصت را پیدا کردیم و خداى متعال این نعمت بزرگ را به ما داد که زندگى خویش را تحول بدهیم و خودمان را از اسارت طاغوت و حاکمیت شیطان، به حاکمیت الله و مدیریت دین خدا متحول کنیم. خداى متعال، بنده‏اى از صالحان و برگزیدگان و بهترین‏ها را در میان ما مأمور کرد و برانگیخت، تا با قدرت الهى و با عزم و اراده‏ى رحمانى، ما را به سمت وادى دین هدایت کند، نیروهاى ما را به کار بگیرد، ملت ما را بیدار نماید، دشمن را به ما بشناساند و دلهایمان را باهم مهربان کند. ما به مدد الهى و به رهبرى آن مرد صالح و بزرگ و برگزیده، این راه را طى کردیم و بحمد اللّه توانستیم اسلام را در حد میسور و معقول و در این فاصله‏ى زمانى، در جامعه‏ى خودمان حاکمیت ببخشیم. این، نعمت بزرگى است. این راه تا سرمنزل نهایى هنوز امتداد دارد و ما ملت ایران وظیفه داریم که این راه را طى کنیم و این، جز با اراده‏ى الهى و رحمانى و با تحول درونى و دور ریختن رذایل اخلاقى از نفوس خودمان، امکان‏پذیر نیست.

چقدر مناسب و بجاست که با تحول سال و با ورود در آستانه‏ى ماه مبارک رمضان که ماه رحمت و مغفرت الهى است ما هم از کاستیها و کجى‏ها و زشتیها و بدیها در درون و وجود خودمان رو برگردانیم؛ یعنى استغفار کنیم. استغفار و توبه، یعنى برگشتن به خدا، یعنى پشت کردن به بدیها، یعنى همین ایجاد تحول. «و ان استغفروا ربّکم ثمّ توبوا الیه یمتّعکم متاعا حسنا الى اجل مسمّى و یؤت کلّ ذى فضل فضله» (1). استغفار و برگشتن به خدا و اصلاح درونى در وجود خود ما، موجب خواهد شد که خداى متعال فضل و رحمت و برکت و قوّت و عزت خود را بیش از پیش بر ما نازل کند. همه‏ى قشرها، چه امثال من و کسانى که مسئولیتى دارند که ما بیش از دیگران باید به خودمان برگردیم و در خود تجدید نظر کنیم و حاکمیت هوى و هوس را در وجود خویش از بین ببریم و چه آحاد مردم، به این برگشت و اصلاح نیاز دارند.

آن کسانى که باید براى خدا و انقلاب کارى مى‏کردند و نکردند، آن کسانى که در جهت مخالف راه خدا و راه انقلاب کارى انجام دادند که باید انجام نمى‏دادند، باید آنچه را که گذشته است، اصلاح کنند و از آنچه که صادر شده، استغفار نمایند. حتّى کسانى که در مقابل انقلاب قرار داشتند و قرار دارند، اگرچه اقلیت کوچکى هستند، اما آن‏ها هم بندگان خدایند؛ چنانچه هنوز در آن‏ها مایه و بقیه‏اى از وجدان الهى و انسانى باقى است که إن شاء اللّه باقى است در رفتار خود تجدید نظر کنند و راه خدا و این نظام الهى و قرآنى را با همه‏ى وجود تقویت نمایند.

امروز برکات حرکت شما ملت ایران، در دنیا خود را آشکار مى‏کند. امروز اقدام شما در یازده سال پیش، که به تشکیل جمهورى اسلامى منتهى شد، ملتها را بیدار کرده و موج اسلام و معنویت را در همهى جهان برانگیخته است. امروز شما ملت ایران، نتایج حرکت عظیم خود را در سطح جهان مشاهده مىکنید و البته نتایج برتر و بالاتر این حرکت و ادامهى این راه را، بازهم در زندگى خود و در سطح جهان شاهد خواهید بود.

ما امسال عید نوروز را در حالى برگزار مى‏کنیم که خداى متعال با فقدان بزرگ رهبر عظیم‏الشّأنمان، امتحان سختى از ما کرد و دوران سختى را بر ما گذراند. آن فقدان، محنت بزرگى بود. امیدواریم که خداى متعال، روح آن بزرگ‏مرد را با ارواح مقدسه‏ى انبیا و اولیا محشور کند و او را از ما راضى نماید و ما را در راه او، مستمر و مستدام بدارد. امیدواریم که خداوند، نظر لطف و محبت خود را که در طول این یازده سال همواره بر این ملت و بر این نظام داشته است، بازهم آن را بر ما مستمر بگرداند و ما بتوانیم به کمک خدا و با حرکت در راه او و با استغفار و توبه‏ى إلى اللّه، متاع حَسَن و قدرت و قوّت و عزت الهى را براى خودمان و براى این ملت بزرگ و فداکار تأمین کنیم.

در پایان، لازم مى‏دانم که بار دیگر تبریک صمیمانه‏ى خودم را به همه‏ى ملت عزیزمان، مخصوصاً به رزمندگان گران‏قدر که مرزبانان کشور و ملت ما هستند و حفظ و حراست از عظمت و استقلال ما را بر عهده دارند و همچنین به خانواده‏هاى معظّم شهدا و جانبازان و اسراى عزیزمان عرض بکنم و فضل و رحمت ویژه‏ى الهى را براى آن‏ها طلب نمایم.

و السّلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته‏

 

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۰۵
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">