طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

تجدید نظر طلبى در آیین وهابیت

چهارشنبه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۹:۴۳ ق.ظ

تجدید نظر طلبى در آیین وهابیت

وهّابى گرى بر اساس سَلَفى گرى استوار مى باشد که با هر نوع تجدّد و دگرگونى در زندگى بشر مخالف است. روزى که عبدالعزیز بن عبدالرحمان در سال 1344ق بر حرمین شریفین مسلّط شد ناچار بود که وضع حکومت خود را با اوضاع روز جهان تطبیق دهد و زندگى وهابیان را، که بر اساس زندگى بدوى استوار بود، دگرگون سازد. لذا با ورود مظاهر تمدن جدید از قبیل تلگراف و تلفن و دوچرخه و اتومبیل و... موافقت کرد و این خود خشم پیروان متعصب او را برانگیخت و غائله فجیع و خونین «اخوان» را پدید آورد که در تاریخ، مشهور است.

احمد امین، نویسنده مصرى، ضمن بحث درباره وهابیان، سخنى دارد که معرّف اندیشه واقعى آنان است و نشان مى دهد که آنچه امروز از آنان مى بینیم، با معتقدات پیشین آنها کاملاً مخالف است. احمد امین مى نویسد:

وهّابیان درباره تمدن جدید و خواسته هاى آن، دقت و فکر نکردند. بسیارى از ایشان، غیر از کشور خود، کشورهاى دیگر اسلامى را به این علّت که به زعم آنان بدعتهایى در آنها رواج دارد، مملکت اسلامى نمى دانستند و معتقد بودند که باید با آنها جنگید.

زمانى که ابن سعود روى کار آمد، خود را با دو نیرو مواجه دید که ناگزیر با آنها کنار مى آمد. نخست: زمامداران امور دینى در نجد که سخت به تعالیم


صفحه 46

محمد بن عبدالوهاب پایبند بودند و با هر چیز تازه اى بشدت مخالفت مى کردند. دوم: موج تمدن جدید که نظام حکومت، بسیارى از ابزار و وسایل آن را لازم داشت.

حکومت، حد وسط میان دو نیرو را گرفت. به این معنا که سایر ممالک اسلامى را مسلمان دانست و نیز در جنب تعلیمات دینى، تعلیمات مدنى را قرار داد و اداره حکومت را بر گونه اى از نظام جدید استوار ساخت.(1)

خوشبختانه، اولیاى حکومت سعودى چندى است از منطق و مقرّرات خشک و دست و پاگیر وهابیّت در طرد «سنن و مواریث تاریخى مشترک» مسلمین و برخورد خشن و زننده با مقدسات آنان و نیز نفى هر پدیده نوظهور به بهانه «بدعت»، به ستوه آمده اند و این امر، همراه با ملاحظه واقعیّتهاى عُریان و اغماض ناپذیر(چون فشار و تحکّم روز افزون آمریکا و اسرائیل به ممالک اسلامى و عربى، و حضور جدّى و مؤثر جمهورى اسلامى ایران در کانون رهبرى مبارزات ضد صهیونیستى و همزیستى مسالمت آمیز آن با همسایگان خویش ) سبب شده است که اندک اندک تعدیلى در رفتار آنان نسبت به ایران اسلامى و بالاتر از آن، تجدید نظر در قبولِ آموزه هاى خشک وهّابیت و تکفیر مسلمین به وجود آید. از حکومتى که هم اکنون عنوان «خادم الحرمین» بر خود گرفته و «میزبان» امّت بزرگ اسلام در اجتماع با شکوه حج به شمار مى رود، جز این تعدیل رویّه و تجدید نظر، زیبنده نیست...

 


1 . زعماء الاصلاح فى العصر الحدیث، احمد امین، ص 20ـ21.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۲/۳۱
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">