طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

کیفیت پیدایش و نشو و نماى شیعه‏

چهارشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۹:۴۲ ق.ظ

کیفیت پیدایش و نشو و نماى شیعه‏

آغاز پیدایش شیعه و کیفت آن:

آغاز پیدایش شیعه را که براى اولین بار به شیعه على علیه السلام (اولین پیشوا از پیشوایان اهل‏بیت علیهم السلام) معروف شدند همان زمانِ حیات پیغمبراکرم‏باید دانست و جریان ظهور وپیشرفت دعوت اسلامى در بیست‏وسه سال زمان بعثت موجبات‏زیادى در برداشت که طبعاً پیدایش چنین جمعیتى را در میان یاران پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله‏[1] ایجاب مى‏کرد.


1. پیغمبر اکرم در اولین روزهاى بعثت که به نص قرآن مأموریت یافت که خویشان نزدیک‏تر خود را بدین خود دعوت کند[2] صریحا به ایشان فرمود که هر یک از شما به اجابت دعوت من سبقت گیرد وزیر و جانشین و وصى من است على علیه السلام پیش از همه مبادرت نموده اسلام را پذیرفت و پیغمبر اکرم ایمان او را پذیرفت و وعده‏هاى خود را[3] تقبل نمود. عادتاً محال است‏ که رهبر نهضتى در اولین روز نهضت و قیام خود یکى از یاران نهضت را به سمت وزیرى و جانشینى به بیگانگان معرفى کند، ولى به یاران و دوستان سر تا پا فداکار خود نشناساند یا تنها او را با امتیاز وزیرى و جانشینى بشناسد و بشناساند ولى در تمام دوره زندگى و دعوت خود، او را از وظایف وزیرى معزول و احترام مقام جانشینى او را نادیده گرفته و هیچ‏گونه فرقى میان او و دیگران نگذارد.


2. پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله به موجب چندین روایت مستفیض و متواتر که سنى و شیعه روایت کرده‏اند تصریح فرموده که على علیه السلام‏[4] در قول و فعل خود، از خطا و معصیت مصون است هر سخنى که گوید و هر کارى که کند با دعوت دینى مطابقت کامل دارد و داناترین‏[5] مردم است به معارف و شرایع اسلام.

 

3. على علیه السلام خدمات گران‏بهایى انجام داده و فداکارى‏هاى شگفت انگیزى کرده بود مانند خوابیدن در بستر پیغمبر اکرم در شب هجرت‏[6] و فتوحاتى که در جنگ‏هاى بدر و احد و خندق و خیبر به‏دست وى صورت گرفته بودکه اگر پاى وى در یکى از این وقایع در میان نبود اسلام و اسلامیان به دست دشمنان حق ریشه کن شده بودند.[7]


4. جریان غدیر خم که پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله در آن‏جا على علیه السلام را به ولایت عامه مردم نصب و معرفى کرده و او را مانند خود متولى قرار داده بود.[8]


بدیهى است این چنین امتیازها و فضائل اختصاصى دیگر که مورد اتفاق همگان بود[9] و علاقه مفرطى‏[10] که پیغمبر اکرم به على علیه السلام داشت طبعاً عده‏اى از یاران پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله را که شیفتگان فضیلت و حقیقت بودند بر این وا مى‏داشت که على علیه السلام را دوست داشته به دورش گرد آیند و از وى پیروى کنند چنان‏که عده‏اى را بر حسد و کینه آن‏حضرت وامى‏داشت.


گذشته از همه اینها عبارتِ «شیعه على» و «شیعه اهل بیت» در سخنان پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله بسیار دیده مى‏شود.[11][12]




[1] ( 1). اولین اسمى که در زمان رسول خدا پیدا شد شیعه بود که سلمان و ابوذر و مقداد و عمار با این اسم مشهور شدند.« حاضر العالم الاسلامى، ج 1، ص 188»

[2] ( 2). شعراء، آیه 215

[3] ( 3). در ذیل این حدیث على علیه السلام مى‏فرماید: من که از همه کوچک‏تر بودم عرض کردم: من وزیر تو مى‏شوم پیغمبردستش را به گردن من گذاشته فرمود: این شخص برادر و وصى و جانشین من مى‏باشد باید از او اطاعت نمایید مردم مى‏خندیدند و به ابى‏طالب مى‏گفتند: تو را امر کرد که از پسرت اطاعت کنى.« تاریخ طبرى، ج 2، ص 63؛ تاریخ ابى‏الفداء، ج 1، ص 116؛ البدایة و النهایة، ج 3، ص 39؛ غایة المرام، ص 320»



[4] ( 1). ام سلمه مى‏گوید: پیغمبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: على همیشه با حق و قرآن است و حق و قرآن نیز همیشه با اوست و تاقیامت از هم جدا نخواهند شد. این حدیث با 15 طریق از عامه و 11 طریق از خاصه نقل شده و ام سلمه و ابن‏عباس و ابوبکر و عائشه و على علیه السلام و ابوسعید خدرى و ابولیلى و ابوایوب انصارى از راویان آن هستند.« غایةالمرام بحرانى ص 539- 540».


پیغمبر فرمود: خدا على را رحمت کند که همیشه حق با اوست.« البدایة و النهایة، ج 7، ص 36»


[5] ( 2). پیغمبر فرمود: حکمت ده قسمت شده نه جزء آن بهره على و یک جزء آن در میان تمام مردم قسمت شده است« البدایة و النهایة، ج 7، ص 359»


[6] ( 3). هنگامى که کفار مکه تصمیم گرفتند محمد صلى الله علیه و آله را به قتل رسانند و اطراف خانه‏اش را محاصره کردندپیغمبر صلى الله علیه و آله تصمیم گرفت به مدینه هجرت کند به على فرمود: آیا تو حاضرى شب در بستر من بخوابى تا گمان برند من خوابیده‏ام و از تعقیب ایشان در امان باشم على در آن وضع خطرناک این پیشنهاد را با آغوش باز پذیرفت


[7] ( 1). تواریخ و جوامع حدیث

[8] ( 2). حدیث غدیر از احادیث مسلمه میان سنى و شیعه مى‏باشد و متجاوز از صد نفر صحابى با سندها و عبارت‏هاى مختلف آن را نقل نموده‏اند و در کتب عامه و خاصه ضبط شده براى تفصیل به کتاب غایةالمرام، ص 79 و عبقات‏الانوار و الغدیر مراجعه شود

[9] ( 3). تاریخ یعقوبى، ج 2، ص 137 و 140؛ تاریخ ابى‏الفداء، ج 1، ص 156؛ صحیح بخارى، ج 4، ص 107؛ مروج الذهب، ج 2، ص 437؛ ابن ابى‏الحدید، ج 1، ص 127 و 161

[10] ( 4). صحیح مسلم، ج 5، ص 176؛ صحیح بخارى، ج 4، ص 207؛ مروج الذهب، ج 2، ص 23 و ج 2، ص 437؛ تاریخ ابى‏الفداء، ج 1، ص 127 و 181

[11] ( 5). جابر مى‏گوید: نزد پیغمبر بودیم که على از دور نمایان شد پیغمبر فرمود: سوگند به کسى که جانم به‏دست اوست این شخص و شیعیانش در قیامت رستگار خواهند بود، ابن‏عباس مى‏گوید وقتى آیه:\i« إِنَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِکَ هُمْ خَیْرُ الْبَرِیَّةِ»\E نازل شد پیغمبر به على فرمود: مصداق این آیه تو و شیعیانت مى‏باشید که در قیامت خشنود خواهید بود و خدا هم از شما راضى است این دو حدیث و چندین حدیث دیگر در کتاب الدرالمنثور، ج 1، ص 379 و غایة المرام، ص 326

[12] طباطبایى، محمد حسین، شیعه در اسلام (طبع جدید)، 1جلد، موسسه بوستان کتاب (مرکز چاپ و نشر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم) - قم، چاپ: پنجم، 1388.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۰۹/۱۹
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">