طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

۶ مطلب در تیر ۱۳۹۳ ثبت شده است

 عشق الهی از منظر آیات و روایات

حمد و سپاس خداوندی را که حقیقت عشق است و منتهی الیه سکوت عاشقان، دانای هر نهان است و نهایت هر حاجت، به مطیعانش همت طاعت می دهد و بر مریدانش چراغ راه می گردد و تسکین حرارت دل آن ها، مأنوس دل دوستانش می گردد تا به قضایش خشنودشان کند. با متوسلان و گریختگان به درگاهش به محبت و عشق می نگرد و با عاشقانش به نجوا می نشیند و چشمان آن ها را به واسطه نظر به جمالش روشن می گرداند و نهال شوق و لقایش را در باغ دلشان همیشه سبز می سازد.

بزرگان و عرفا بر این عقیده اند که عشق کلید همه معماها و رازهای پنهانی است. عده ای عشق را خود حق دانسته و برخی آن را موهبت الهی می دانند. ابتدای عشق، ابتدای زندگی بشر است. در عشق الهی عامل ظهور عشق بر خلاف عشق انسانی که معشوق در آن وجودی محسوس و مشهود است، ایمان به خداست و چون خود ایمان از فضل خداست، عامل پدید آمدن این نوع عشق نیز عنایت و موهبت الهی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ تیر ۹۳ ، ۲۱:۰۸
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

رهبرانقلاب:اسلام آمریکایى،در خدمت هدفهاى آمریکا قرار میگیرد

بسم‌الله‌الرّحمن‌الرّحیم‌
الحمدلله ربّ العالمین والصّلاة على رسوله و آله المیامین‌
خداوند متعال را شکرگزاریم که عمر داد و توفیق داد تا بتوانیم امسال هم ماه مبارک رمضان را با این محفل نورانى آغاز کنیم. خوشامد عرض میکنم به همه‌ى شما قرّاء محترم، حافظان محترم، قرآنیان عزیز، بخصوص برادرانى که برنامه اجرا کردند و مجرى محترم؛ ان‌شاءالله که همه‌ى شماها جزو اصحاب قرآن در دنیا و آخرت محشور باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۱:۲۳
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

 

روایات در باب آمرزش گناهان روزه دار

 

روایت اول:

(امام پنجم مى فرماید: چون چشم رسول خد (صلى الله علیه و آله و سلم ) به ماه رمضان مى افتاد رو به قبله مى کرد و مى فرمود: خدایا آن را نو کن بر ما، به امنیت و ایمان و تندرستى و مسلمانى و عافیت و سراپا، و روزى فراوان، و دفع بیمارى و تلاوت قرآن، و کمک بر نماز و روزه، خدایا ما را براى ماه رمضان سالم دار، و آن را براى ما سلامت دار، و از ما دریافت کن تا ماه رمضان بگذرد ما را آمرزیده باشى .

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۱:۱۶
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

چهل حدیث در مورد روزه

2-فلسفه روزه 

قال الصادق علیه السلام:

انما فرض الله الصیام لیستوى به الغنى و الفقیر.

امام صادق علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرده تا بدین وسیله دارا و ندار (غنى و فقیر) مساوى گردند.

من لا یحضره الفقیه، ج 2 ص 43، ح 1

3-روزه آزمون اخلاص 
قال امیرالمومنین علیه السلام:

فرض الله ... الصیام ابتلاء لاخلاص الخلق‏امام على علیه السلام فرمود:

خداوند روزه را واجب کرد تا به وسیله آن اخلاص خلق را بیازماید.

نهج البلاغه، حکمت 252

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ تیر ۹۳ ، ۱۱:۱۰
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

پاداش کسى که بگوید «لا إله إلا الله‏»

ابو سعید خدرى از رسول خدا صلى الله علیه و اله و سلم روایت کند که فرمود: ذات اقدس الهى به حضرت موسى بن عمران فرمود: اى موسى چنانچه هفت طبقه آسمانها با تمام ساکنین آنها، و مجموع زمینهاى هفتگانه را در نزد من در کفه‏اى بگذارند، و کلمه شریفه « لا إله إلا الله‏» را در کفه دیگر، براستى که این کفه ترجیح‏ خواهد داشت بر کفه مقابل خود. یعنى قوام تمام ما سوى الله به توحید است، و چنانچه توحید نباشد هیچ چیزى موجود نیست، پس وزن آن از تمام جهان سنگین‏تر است.[1]

 

 

 

 



[1] ابن بابویه، محمد بن على، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال / ترجمه غفارى، 1جلد، کتاب فروشى صدوق - تهران، چاپ: اول، بى تا.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۳ ، ۱۷:۰۹
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

   ثواب روزه ماه مبارک رمضان

  عن سعید بن‏ جبیر قال: سألت ابن عباس ما لمن صام رمضان و عرف حقه قال تهیأ یا ابن جبیر حتى أحدثک بما لم تسمع أذناک و لم یمر على قلبک فرغ نفسک لما سألتنی عنه فما أردته إلا علم الأولین و الآخرین

    سعید بن‏ جبیر مى‏ گوید که از ابن عباس پرسیدم: اجر و پاداش کسى که در ماه‏ رمضان، روزه بگیرد و حق آن را بشناسد چیست؟ گفت: اى پسر جبیر! خود را آماده کن تا تو را از آنچه که گوشهایت تا به حال نشنیده، و در دلت خطور نکرده آگاه کنم، و ذهن خود را از هر فکرى خالى کن (به هنگامى که کاملا آسوده خاطرى به من مراجعه کن)، زیرا آنچه که تو از من خواستى، علم اولین و آخرین است.

   قال سعید بن‏ جبیر فخرجت من عنده فتهیأت له من الغد فبکرت إلیه من طلوع الفجر فصلیت الفجر ثم ذکر الحدیث

سعید بن جبیر مى‏ گوید از نزد ابن عباس بیرون آمدم و فرداى آن روز خود را براى شنیدن سخنان او آماده ساختم، و به هنگام طلوع فجر به خدمتش شتافتم و نماز صبح را خواندم، و آنگاه سؤال خود را به او یادآور شدم.

فحول وجهه إلی فقال اسمع منی ما أقول سمعت رسول الله ص یقول لو علمتم ما لکم فی رمضان لزدتم لله شکرا

ابن عباس رو به من کرد و گفت: از من بشنو آنچه را که من مى‏ گویم: از رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم شنیدم که مى‏ فرمود: اگر مى ‏دانستید چه چیزهایى (فیض هائى) براى شما در ماه رمضان نهفته است، مسلما بیشتر خدا را سپاس مى ‏گفتید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ تیر ۹۳ ، ۱۳:۰۴
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری