طریق فلاح

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

مباحث معرفتی ، بصیرتی ،قرآنی ، اجتماعی و...

بسم الله الرحمن الرحیم
با نام و یاد خداوند حاضر و ناظر این بلاگ جهت ترویج و تبلیغ مباحث معرفتی و بصیرتی ایجاد شده است امیدوارم که مفید فایده باشد

خدایا چنان کن سر انجام کار
تو خوشنود باشی و ما رستگار

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۱۳ فروردين ۹۵، ۲۲:۱۲ - طاها میرویسی
    :)

۵۲ مطلب در خرداد ۱۳۹۳ ثبت شده است

سیرة ائمه علیهم السلام درآداب خروج از منزل‏

    قال الصادق علیه السلام‏: اذا خرجت من منزلک فاخرج خروج من لا یعود، و لا یکن خروجک إلا لطاعة، او فی سبب من اسباب الدین، و الزم السکینة و الوقار، و اذکر الله سرا و جهرا، سال بعض اصحاب ابى الدرداء اهل داره عنه، فقالت: خرج، فقال: متى یعود؟ قالت: متى یرجع من روحه بید غیره؟! و لا یملک لنفسه نفعا و لا ضرا، و اعتبر بخلق الله تعالى برهم و فاجرهم اینما مضیت، و اسال الله تعالى ان یجعلک من خاص عباده، و ان یلحقک بالماضین منهم، و یحشرک فی زمرتهم، و احمده و اشکره على ما عصمک عن الشهوات، و جنبک عن قبح افعال المجرمین، و غض بصرک عن الشهوات و مواضع النهى، و راقب الله فی کل خطوة، کأنک على الصراط جائز، و لا تکن لفاتا، و افش السلام لاهله مبتدئا و مجیبا، و اعن من استعان بک فی حق، و ارشد الضال، و اعرض عن الجاهلین، و اذا رجعت و دخلت منزلک، فادخل دخول المیت فی القبر، حیث لیس له همة إلا رحمة الله تعالى و عفوه.

      قال الصادق علیه السلام‏: اذا خرجت من منزلک فاخرج خروج من لا یعود

     حضرت امام صادق علیه السلام مى ‏فرماید که: هر گاه اراده کنى که از منزل خود بیرون روى، باید بیرون روى مثل رفتن کسى که امید برگشت به خود نداشته باشد، و یقین بداند که در این سفر فوت خواهد کرد. یعنى: آنچه لازمة سفر است از وصیت و تحصیل برائت ذمّه از حقوق الله و حقوق الناس، بجا آر. که به حکم: «اللیل حبلى» و مقتضاى کریمه: و ما تدری نفس بأی أرض تموت‏ (لقمان- 34)، در هر نفسى احتمال مرگ دارد. اگر در سفر، اجل فرا رسد، پشیمان و مغبون نباشى.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ خرداد ۹۳ ، ۰۶:۲۱
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۴۰
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

طنابهای شیطان :یکی از شاگردان شیخ انصاری (ره) می گوید: در دورانی که در نجف اشرف نزد شیخ به تحصیل مشغول بودم ، شبی شیطان را در خواب دیدم که بندها و طنابهای متعددی در دست داشت.از شیطان پرسیدم: این بندها برای چیست؟ پاسخ داد:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۲۷
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

عبای زمستانی: یکی از مقلدان شیخ  که تاجر بود یک عبای زمستانی گرانبها که در نوع خود بی نظیر بود، به شیخ هدیه کرد و دست شیخ را بوسید و عبا را بر دوش او افکند. فردای آن روز، آن تاجر در نماز جماعت شیخ انصاری شرکت کرد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۲۰
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

تواضع شیخ: ( ره) شیخ انصاری  دارای همتی بلند و اخلاقی نیکو بود و به امور طلاب شخصا" رسیدگی می کرد و مانند پدری مهربان آنان را تحت تربیت خود قرار داده بود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۱۴
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

کرامت نفس و پاداش فقرا : بازرگانان بغداد مبلغ زیادی از « حلال ترین» اموال خود را به شیخ انصاری )ره) اختصاص دادند و کسی را به خدمت شیخ به نجف فرستادند و به او گفتند: به شیخ بگو،

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۱۲
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

رمز موفقیت: مرحوم شیخ انصاری ( ره) دارای یک هم مباحثه ای بود، وقتی مرحوم شیخ تصمیم گرفت در نجف اشرف بماند هم مباحثه وی به وطنش مسافرت کرد.از این جریان مدتی گذشت و اوایل ریاست شیخ بود که آن طالب علم برای زیارت به نجف آمد. وقتی شیخ را در مقام ریاست شیعه دید از او پرسید: من و تو هم بحث بودیم چطور شد شما به این مقام رسیدید و من همانم که بودم؟ مرحوم شیخ فرمودند: من شیره را نخوردم و شما خوردید و این اشاره به این داستان  بود که:

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۰۸
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

1-شیخ و دختر ناصرالدین شاه: دختر شیخ انصاری  (ره) فرمود: روزی  دختر ناصرالدین شاه برای زیارت و دیدار با پدرم وارد منزل ما در نجف اشرف شد. آثار زهد عیسوی و علائم ورع یحیوی  را در پیشانی شیخ یافت. در اتاق او کمی پشکل ـ بجای زغال ـ در منقل مشتعل بود و یک سفره حصیری به دیوار آویزان. در کنار منقل گلی یک « پیه سوز سفالی» اتاق را نیمه روشن کرده بود. اینها بود اسباب اتاق آن قطب دائره فقاهت! شاهزاده وقتی وضع اتاق را برانداز کرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۰ خرداد ۹۳ ، ۰۵:۰۳
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

آثارگناهان


یکی از قوانین عامّ عالم طبیعت قانون علّت و معلول یا اثر و مؤثر و یا به عبارت دیگر قانون کُنش و واکُنش است. و این قانون به معنای این است که هر پدیده‌ای در عالم علّتی دارد و امکان ندارد چیزی بدون علّت و بدون مأثر آفریده شده باشد و تمام اتّفاقاتی که در جهان افتاده و می‌افتد از قانون فوق مستثنی نیست و آثار معاصی و توبه هم در حیطة این قانون طبیعی قرار می‌گیرد. یعنی توبه و معصیت هم باید آثار و تبعاتی داشته باشد و این آثار گاهی در دنیا ظاهر می‌شود و گاهی در آخرت.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۳ ، ۰۶:۱۴
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری

  به ظاهر افراد فریفته نشوید 

   علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن النوفلی، عن السکونی، عن أبی عبد الله علیه السلام، قال: «قال رسول الله صلى الله علیه و آله: «إذا بلغکم عن رجل حسن حال فی‏ العبادة، فانظروا فی حسن عقله؛ فإنما یجازى بعقله».1

   رسول الله صلى الله علیه و آله فرمود : زمانیکه از مردی به شما خبر برسد که درعبادت (مثل نماز شب وروزه و...)حال خوبی دارد (زود فریب مخورید)پس در خردمندی وحسن عقل او دقت وفکر کنید(که آیاعقل خوب دارد واز حق پیروی می کندیا نه)زیرا به اندازه خردمند اش وحسن عقلش به او جزا داده می شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۷ خرداد ۹۳ ، ۰۶:۲۸
عبد الله پورفلاحیان کوه کمری